tiistaina, joulukuuta 05, 2006

Tuli tankattua St1-merkkisellä kylmäasemalla ja katselin tuossa kuittia, että onpas paljon numeroita. Selitys löytyi, kun huomasin että ihan vaan varmuuden vuoksi pitävät siinä vielä kaikki hinnat myös markoissa, ja olipa vielä vaihtokurssikin ilmoitettu. Eihän siitä nyt ole kuin viisi vuotta kun se poistui.

5 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

Vuosi, viisi vuotta tai kymmenen, onko se oleellista? Merkitsevää lienee se, että huomattava osa kuluttajista ajattelee edelleen markoissa eikä se tilanne välttämättä tule muuttumaan olennaisesti vanhemmissa ikäluokissa.

Jos firma on profiloitunut hintakilpailuun, lienee sen edun mukaista ihmisten hintatietoisuus. Ja sitä eurot monen kohdalla hämärtävät (kahviloiden hintakehitys hyvä esimerkki tämän hyödyntämisestä).

JH kirjoitti...

Hmm... koska tuon markkahinnan näkee vaan kuitista, niin hintavertailua se ei auta kuin jälkeenpäin, olettaen että muuntaa kaikki muiden firmojen hinnat taskulaskimella markoiksi. esim. abc:n ja nesteen kuiteissa ei hintoja markkoina ole, joten hintakilpailulla ei kyllä luulisi olevan asian kanssa mitään tekemistä.

Sen sijaan se markkahintojenkin ilmoittaminen teki kyllä tuon kuitin varsin hankalalukuiseksi.

Anonyymi kirjoitti...

Kun on kyse toistuvasti ostettavasta bulkkihyödykkeestä, on sillä jälkeenpäin tapahtuvallakin hintavertailulla merkitystä sitä seuraavaan ostoskäyttäytymiseen. Joka tapauksessa ainakin osaa kuluttajista se helpottanee hahmottamaan, onko tankillisen hinnalla merkitystä omalle taloudelle (muutama kymppi ei tunnu missään, mutta 300 markkaa on paljon monelle). Tällöin hintaeroihinkin kiinnitetään huomiota eri tavalla (vaikka ne sitten olisikin ilmoitettu euroissa).

Voi tietysti olla niinkin, ettei tuo ole harkittua ja automaatin konfigurointia ei vain ole muutettu juuri viime vuosina.

JH kirjoitti...

Joo, en minä sitä kieltänytkään, ja itse asiassa se muutama kymppikin on paljon monelle. Mut tosiaan jos esim. vaikka kolmen kilpailevan firmojen kuiteista kahdessa on pelkät eurot ja kolmannessa lisäksi markat, niin se lisäarvo siitä informaatiosta vaikuttaa aika marginaaliselta kilpailun kannalta.

Tietysti jos miettii sitä onko varaa ostaa tuotetta ollenkaan (tai tässä tapauksessa, että onko varaa ostaa sitä seuraavalla kerralla), niin silloin markka-ajattelu saattaa olla vahvoilla joillakin.

Antti kirjoitti...

Minusta hyvin takaperoista miettiä markkojen kautta rahojen riittämistä. Siis jos on tiedossa, että rahaa on käytössä x euroa, ja jokin maksaa y euroa, miten tuossa voisi markat auttaa? Tämä siis jos asioita pohditaan järjen kautta.

Sen ymmärrän, että tunnetasolla homma on toinen. Siis intuitio siitä, kuinka kalliilta hinta tuntuu, toimii yllättävän monella edelleen paljon paremmin markoissa. Tosin ajan myötä tästäkin tulee harhainen indikaattori inflaation takia.