sunnuntai, joulukuuta 09, 2007

Tulipa tässä taas autoiltua jonkin verran viikonlopun aikana ja erityisen paikan mielessäni sai tällä kertaa seuraavilla suorituksilla:
  1. Vesisateella moottoritiellä ohittaessa kurvaamalla suoraan eteen ja heittämällä kunnon ravat ohitetun tuulilasille vaikka tietä olisi edessäpäin vapaana reilu sata kilometriä ja takanakaan ei ketään hengittämässä niskaan. Lisäpisteitä saa tekemällä tämän pimeällä.
  2. Raskaan kulkuneuvon kuljettajat, jotka ajavat moottoritienopeuksia aivan peräkontissa kiinni. Tällä kertaa kunnia meni (keikka?)bussin kuljettajalle.
  3. Pimeä moottoritie, vesisadetta, huono näkyvyys, radiossa toitotettu lisäksi erityisestä liukkaudesta eri puolilla maata. Näissä olosuhteissa, kun näet edessä hätävilkut etkä pimeässä pysty tarkasti määrittelemään niiden syytä tai sijaintia ajorataan nähden, miten toimit? a) hiljennät vauhtia ja valmistaudut väistämään tai pysähtymään; b) muutut varovaisemmaksi ja tarkkailet ympäristöäsi valppaammin; vai c) lisäät kaasua ja lähdet ohittamaan edelläajavia. Valkoisen pakun kuljettajalle erityinen "teiden turvamies" -merkki tästä suorituksesta.
Lisähuomiona totesin, että eri tieosuuksille oli ilmestynyt kylttejä, joissa todetaan jotain tyyliin: "Tämän tien kunnossapidosta vastaa: ". Kun nyt on päädytty siihen, että teiden kunnossapito on syytä kilpailuttaa ja yksityistää, niin tuo on varmaan ihan mainio pieni keino, jolla luodaan kannustimia pitää myös oikeasti huolta sen tien kunnosta.

1 kommentti:

Antti kirjoitti...

Täällä amerikassa muuten noita kylttejä on kaikkialla, ja niissä on kyllä milloin mitäkin yhdistyksiä ja vastaavia tahoja. Tosin nämä liittyvät vain tienvarsien roskien siivoamiseen. Adapt-a-road on ohjleman nimi. Nämä tien adoptoineet sitten itse siivoavat roskat parin mailin tieosuudelta. Suomessa ainakin partiolaiset tekevät talkoohommina vastaavaa.

Lisäksi täällä amerikassa on tapana, että sade ei vaikuta ajonopeuksiin millään tavalla. Ei silloinkaan, kun vettä tulee niin kovaa, että valoisallakaan ei näe juuri pariakymmentä metriä pidemmälle. Lisäksi monet eivät laita ajovaloja päälle, mikä tuntuu aivan uskomattomalta. Uskon että selitys on siinä, että useimmissa amerikkalaisissa autoissa automatiikka hoittaa pimeän tullessa valot päälle, eikä niitä siksi osata itse käyttää. Sateellahan ei välttämättä ole automatiikan kannalta riittävän pimeää.