sunnuntai, syyskuuta 30, 2007

Mietiskelin tuossa, kun bussi pysähtyi Mannerheimintiellä Svenska Teaternin ja postitalon välillä liikennevaloihin 4-5 kertaa. Eikö voisi tehdä sellaisen simulaatiomallin, johon syötettäisiin kaikki kaupungin kadut, niiden nopeusrajoitukset, sekä liikennemäärä eri aikoihin?

Sitten ajettaisiin ziljoona simulaatiota, jossa autoja pistettäisiin ajelemaan paikasta toiseen noilla tiekohtaisilla liikennemäärillä painotettuna. Tämän simuloinnin perusteella säädettäisiin joka risteyksen liikennevalot niin, että ajoajat tulisivat minimoitua. Ja jos halutaan olla (niinkuin ainakin täällä halutaan) joukkoliikenneystävällisiä, niin tehdään tuo vaan joukkoliikenteelle.

Tuntuu nimittäin siltä, että noissa liikennevaloissa olisi aika paljon varaa optimoinnille. On niitä varmaan jossain optimoitukin.

6 kommenttia:

Anonyymi kirjoitti...

kyllähän niitä on ainakin jossain määrin simulaatiomallinnettu - tosin ilmeisesti ei kovin onnistuneesti. vaikea sanoa mikä mättää; onko lähtöoletukset kaukana todellisuudesta vai mallin logiikka mätä vai molempia.

kuulemma mm. tampereella pääsuunnittelijalla ei ole ajokorttia...

JH kirjoitti...

Muistelisin että yksi tuttu olisi ollut Newcastlessa tekemässä jotain ton tyylistä. Voisi kuvitella, että kyllä tuota tosiaan on tehty, mutta ehkä niitä ei ole joka puolella käytetty sitten kuitenkaan.

Ja tarvisihan siinä periaatteessa ottaa huomioon myös esim. jalankulkijoiden valot ja jalankulkijamäärät.

Anonyymi kirjoitti...

joo no siis yksi kaveri on ainakin tehny jotain mallinnuksia ihan suomessa konsulttihommina eri tahoille. mut olen ymmärtänyt, että niitä tehtäisiin myös kaupunkien virkatyönä.

monessa paikkaa homma vaikuttaa suksivan ainakin osittain siksi, että autoilijoiden oletetaan lähtevän valoista kuin 80-vuotiaan papan alitehoisella 70-luvun taunuksella. ts. miedollakin kiihdytyksellä saa aina jarruttaa seuraaviin punaisiin. näin erityisesti treella hatanpään valtatiellä.

Antti kirjoitti...

En hämmästyisi, jos kuulisin että ongelmasta tulee NP-kova. Voi siis olla, että hyviä ratkaisuja on laskennallisesti mahdoton saada.

Antti kirjoitti...

Ainiin, tähän piti lisäämäni, että tätä eivät välttämättä konsultit tai kaupungin virkamiehet ymmärrä. ;-)

Anonyymi kirjoitti...

Mä luulen, että liikennevalot on yhdistetiin satunnaisesti eri virastojen ovisummereihin ja valokytkimiin jonkun säästökampanjan yhteydessä 1980-luvulla.