Huh. Hesarissa oli tänään pikkujuttu opintolainojen marginaaleista. Enpä ole kauheasti jaksanut oman opintolainani marginaalia katsella, kun ajattelin että asuntolainoissa ne todelliset marginaalierot ovat. Huomasin, että syytä olisi kyllä ollut. Nordean nykyinen opintolainan marginaali on 0.5%. Minä olen maksellut 1.75%. Silleen.
9 kommenttia:
Koskahan näkisi sen päivän, että tulisi oikeasti asiakaslähtöinen pankki joka tarjoaisi oma-aloitteisesti marginaalin alennusta?
Joo, sitä minäkin olen odotellut. Sama kusetus pankeilla kuin teleoperaattoreilla silloin kun rahastivat vanhoista hitaista isdn-yhteyksistä sikamaisia summia ja samalla myivät uusia edullisia adsl-paketteja.
Hyvä hyvä. Ei mitään vastuuta yksilölle. ;-)
Ei jaksa semmoista markkintaloutta, missä pitäisi oikeasti koko ajan juosta jonkun halvimman hinnan perässä. Pitäisi riittää, että vertailee silloin tällöin. ;-)
Että pankin pitäisi käyttää aikaa ja vaivaa (=rahaa) siihen että saisi myytyä tuotteensa halvemmalla? En pidä yksilön vastuuta korostavasta amerikkalaisesta yhteiskunnasta, mutta joku roti holhoukseenkin.
Kymmenen vuoden vertailuväli taitaa olla vähän turhan pitkä.
Yrititkö oikein, vai ymmärsitkö ihan vahingossa väärin? Ei tuossa mistään holhouksesta ole kyse, vaan pitkän aikavälin suunnittelusta. Jos haluaa säilyttää asiakkaansa, niin voisi olla ihan kohtuullista tarjota joskus jotain palvelujakin pelkän rahan nyhtämisen sijaan.
Eli en mitenkään tarkoita, että niiden ehdon tahdoin pitäisi myydä palvelujaan halvemmalla, vaan sitä että pidemmällä aikavälillä voisi olla ihan järkevää ja taloudellisesti kannattavaa koittaa tarjota parempia palveluja vanhoillekin asiakkaille.
Vaihda pankkia. Oikeasti. Ei tuo sinun ehdottamasi toimi, jos ihmiset eivät vaihda pankkia saatuaan mielestään huonoa palvelua. Se, että muut pankit ovat yhtä huonoja, ei muuten käy tässä syyksi olla vaihtamatta pankkia.
Kyllähän ne muuten tarjoaa parempia palveluja kun asiasta käy juttelemassa. Itselläni on tapana poiketa pankissa "muuten vain" suunnilleen vuosittain. Lähes aina on jotakin muutoksia tullut tehtyä.
Joo, tuo on kyllä totta.
Pankeissa on kyllä sekin huono puoli, että ne ei ole koskaan auki silloin kun normaali ihminen ei ole töissä.
Tuosta aidosta asiakaslähtöisyydestä ja vanhojen asiakkaiden muistamisesta vielä sellaista, että se voisi purra aika hyvin mainonnassa. Ja siitä oon samaa mieltä, että ei jaksa koko ajan jahdata sitä halvinta.
Paradoksihan se monelle tietty on: pankki joka ajattelee ihan oikeasti sinun parastasi. Sellaista palvelua saa toistaalta ainakin sitten jos on yli miljoonan talletukset :)
Lähetä kommentti